maandag 31 oktober 2016

GLVF beeldend: de Bozbezbozzel

Lesopbouw
Lesdoel:
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen in tweetallen een dier samenstellen van karton zonder lijm of plakband. 

Oriëntatie:
-        Introductie,
De kinderen kennen al verschillende soorten dieren. Ik begin de les met het vragen aan de kinderen of ze wat kenmerken van verschillende dieren te noemen, bijv. de lange nek van de giraffe, de slurf van een olifant enz. Deze kunnen ze dan gebruiken bij het maken van de Bozbezbozzel.
-        Informatie,
Dan lees ik het gedicht van de Bozbezbozzel voor aan de groep. Wanneer ik klaar ben vraag ik iemand in de groep te vertellen waar het gedicht over ging. Dan laat ik wat voorbeelden zien van Bozbezbozzels om ze een idee te geven van wat ze moeten gaan doen.



-        Instructie,
Ik leg de kinderen uit dat ze in tweetallen een dier gaan bedenken. Ik vraag ze om 3-5 dieren op te schrijven. Ik vertel dat ze van deze dieren één dier gaan maken en dat ze alleen karton en schaar mogen gebruiken. Ik vertel ze dat ze eerst een schets moeten maken van het dier zodat ze een idee krijgen van wat ze willen maken.

Ik help ze op weg door een paar voorbeelden te geven en te laten zien, bijvoorbeeld door gleuven te maken in het karton en de stukken zo in elkaar te schuiven. Ook leg ik uit dat ze het dier textuur moeten geven, bijvoorbeeld schubben, door er met de prikpen halve cirkeltjes in te maken. 

Ik vertel de regels nog even:
Je begint met karton knippen en prikken aan de buitenkant van het karton, niet aan de binnenkant. Zo verbruik je geen karton.
Je loopt niet met een schaar of prikpen door de klas heen.

Dan worden de scharen, de prikpensets, de prikmatten en het karton uitgedeeld en mogen ze zelf aan de slag. 

Begeleiding:
Alle Bozbezbozzels worden op een tafel voorin de klas gezet. We gaan een paar Bozbezbozzels langs en ik vraag de kinderen wat ze gemaakt hebben, welke dieren er in verwerkt zijn, en hoe ze dat gedaan hebben.

Afronding:
De kinderen ruimen hun eigen karton dat over is zelf op. Er wordt ook iemand aangewezen om de scharen, de prikpensets en de prikmatten op te halen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten